En sjælden kombination af storslåede naturelementer

Khao Sok Nationalpark er nok en af de smukkeste naturområder du vil opleve i Thailand med sine enorme kalkstensklipper og smaragdgrønne vand. Vores Content manager Mai besøgte for nyligt landet og var naturligvis på en 2-dages udflugt til Cheow Lan Lake – et helt særligt område inde i nationalparken.

”Jeg havde hørt meget om stedet, set billeder og levende forestillet mig, hvordan det ville være at glide gennem søen på en longtail boat og beundre de smukke kalkstensklipper. Jeg troede jeg vidste, hvordan det ville føles, men der tog jeg fejl. For HOLD OP en vild naturoplevelse og én på listen af de bedste jeg har oplevet. Khao Sok Nationalpark har så mange elementer, som bare gør området mere og mere interessant, jo mere du dykker ned i historien om stedet og ser forskellige afkroge af naturområdet.

Min udflugt til Cheow Lan Lake startede fra Our Jungle Camp, hvor vi var en mindre gruppe som steg på en minibus. Vi blev først kørt til et område inde i Khao Sok Nationalpark, hvor vi gik en tur gennem junglen samt en flagermusgrotte med flere hundrede sovende flagermus hængende ned fra grottens loft. Efter vores gåtur fik vi en lækker lokal frokost sammen og havde lidt tid til at lære hinanden at kende, før vi blev kørt mod Cheow Lan Lake.

Vi steg på vores egen longtail boat fra havnen og var alle super spændte og klar med kameraet! Efter at have sejlet i blot 10 minutter begyndte naturen for alvor at vise sig fra en mildest talt imponerende side. Cheow Lan Lake forbinder nemlig jungle og sø på en helt unik måde.
For ca. 45 år siden var hele området ren jungle, men blev sidenhen oversvømmet, så der nu kun er de højeste punkter af junglen tilbage. Derfor er der virkelig mange små øer på Cheow Lan Lake i Khao Sok Nationalpark, som ligger som små frodige perler på vandet. Her emmer det af liv fra alverdens dyr, insekter og planter. Under vandoverfladen finder man stadig tegn på, at junglen engang fyldte hele området og udover det levn af træer, der stikker op af vandet findes der også gamle templer og landsbyer på søbunden. Før i tiden måtte man dykke ned og se de rester, der findes fra fortidens Khao Sok, men grundet sikkerhed er det blevet afskaffet, men derfor er historien stadig meget fascinerende at høre om.

Som sagt forbinder Cheow Lan Lake altså elementerne vand og jord, på den smukkeste måde muligt. Her sejler du udelukkende med longtail boat for at komme fra A til B, for du kan ikke gå i land på øerne. Det giver noget helt særligt til oplevelsen at du sidder og observerer junglens liv fra båden og har det fulde overblik over det fascinerende område. Her bor man på raft houses, som ligger på søen. En skøn måde at komme helt ned i tempo, da der ikke nødvendigvis er wifi på stedet, hvilket gør, at du er meget mere i nuet. Fra dit rafthouse kan du tage en dukkert i det varme vand – en ret unik oplevelse, hvis du spørger mig. Uden for mit rafthouse flød et kæmpestort træ som man kunne svømme ud til og sætte sig på og sidde der og beskue omgivelserne mens solen varmede ens krop. Lidt en ”niv-mig-i-armen-oplevelse” at sidde der og tage det hele ind og blive mindet om, hvor meget naturen kan give en. Inden solen gik ned, tog vi en sen eftermiddags bådsafari. Vi havde vores guide med og selvfølgelig vores kaptajn. Vores kaptajn slukkede ofte motoren, når vi kom tæt på land for ikke at forstyrre dyrene, så de ville komme frem og vise sig for os.

Vi så mange smukke og fascinerende dyr undervejs og kunne også have set endnu flere arter, som holder til i junglen. Men det er det charmerende ved sådan en udflugt, for her er dyrene frie, så det er aldrig givet at se et bestemt dyr på et bestemt tidspunkt. Her oplever du, hvordan dyrene lever uden indflydelse fra os mennesker og det er altså magisk og noget, der gør mig ret glad at tænke på.

Da vi kom tilbage fra vores bådsafari, spiste jeg aftensmad med de andre fra det hold jeg var ankommet med. Det var superhyggeligt at tale med søde mennesker fra andre nationaliteter og dele et måltid med dem. En af dem havde fødselsdag, så han havde, før afgang, købt en kage med så vi kunne dele den om aftenen, skåle og ønske ham tillykke. Jeg tænker, at det er en af de fødselsdage han aldrig vil glemme.

På vores rafthouse var der generelt en meget tryg stemning. Jeg havde ikke et ekstra strømstik på mit værelse til min telefon, så jeg måtte derfor oplade den i baren eller ved receptionen – hvilket var fuldkommen normalt. Det gjorde næsten alle besøgende og det føltes helt trygt at efterlade sine ting der for at tage på bådsafari eller snuppe en dukkert.

Næste morgen stod vi tidligt op for at tage på endnu en bådsafari – med samme guide, kaptajn og den samme gruppe jeg havde forladt Our Jungle Camp med. Vi sejlede ud og oplevede junglen vågne op, hvor vi så aber, der sprang rundt i et træ fyldt med frugt som de spiste vældigt af. Derudover så vi de smukkeste fugle på helt tæt hold. Bare lyden af junglen er faktisk en kæmpe oplevelse i sig selv – måske er det ikke alle dyr du kan se på én gang, men du kan bestemt høre, hvor fuld af liv der er inde mellem træerne.

Tilbage på vores rafthouse fik hele gruppen morgenmad sammen, hvor der efterfølgende var nogle timer til at gøre, hvad man havde lyst til. De fleste af os tog endnu en dukkert og en kajakudflugt i det nærområde vi boede i. Jeg sejlede med vores guide Yara, som fortalte mig en masse om junglen og området. Virkelig en dejlig oplevelse med så meget ro og nærvær. Vi så desværre ikke flere dyr mens vi sejlede langs øernes kyster, men vi nød det helt bestemt stadig.

Efter de hyggelige timer pakkede vi vores ting og blev sejlet tilbage til havnen, hvor vi blev hentet af en bus, som kørte os tilbage til Our Jungle Camp, hvor vi alle startede udflugten fra.”

Bemærk: Dette blogindlæg er skrevet ud fra vores 2 dage og 1 nat udflugt til Cheow Lan Lake, men vi tilbyder også en 1 dagstur til søen. 1 dagsturen består i store træk af de samme ting som vores 2-dages tur, men da man nemt forelsker sig i området og gerne vil bruge mere tid der, kan vi varmt anbefale at man tager de to dage.